Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Επεισοδια στην υλη

Ρενα Παπασπυρου

Επεισόδια στην ύλη

1980

Το έργο εκτίθεται στη μόνιμη έκθεση

Ζωγραφική

Μολύβι σε ανοδιωμένο αλουμίνιο
93 x 95 εκ.
Δωρεά της καλλιτέχνιδας, 2014
Αρ. Εισ. 1008/14

«Γεωγραφίες», «επεισόδια» ή «εικόνες στην ύλη» είναι κάποιοι από τους όρους που έχει χρησιμοποιήσει η Ρένα Παπασπύρου, για να περιγράψει την ουσία της πρακτικής της από τα τέλη της δεκαετίας του 1960 έως σήμερα, η οποία θα μπορούσε να προσδιοριστεί και ως η αισθητική αποτίμηση του τυχαίου συμβάντος. Σε αυτό το πλαίσιο, η καλλιτέχνιδα περισυλλέγει από τους δρόμους της Αθήνας φύλλα μετάλλου, πόρτες, σανίδες, κομμάτια από τοίχους, πλακίδια, σκόνη και άλλα υποπροϊόντα του αστικού χώρου, τα ταξινομεί, και τα τροποποιεί ελάχιστα με μολύβι ή μαρκαδόρο. Οι επεμβάσεις αυτές σκοπό έχουν να κατευθύνουν το βλέμμα προς τη νοητική μεταβολή της κλίμακας απαραίτητη για την ανακάλυψη των εικόνων που τυχαία έχουν εγγραφεί στην επιφάνεια των υλικών. Σε έργα όπως το Επεισόδια στην ύλη (1980) και το Στίλπωνος 7 (1979) που προκύπτουν από αυτήν τη διαδικασία, ο θεατής ακολουθεί τη ματιά της καλλιτέχνιδας και μεταφέρεται σε έναν ονειρικό οπτικό μικρόκοσμο γεμάτο αναπάντεχα αφηγήματα που έχουν εγχαραχτεί από τυχαίες φθορές, τα στοιχεία της φύσης ή απλώς την πάροδο του χρόνου. Το έργο Στίλπωνος 7 (1979), από τη σειρά Επεισόδια στην ύλη, αποτελείται από 4 τμήματα τοίχου ενός ετοιμόρροπου σπιτιού από μια συνοικία της Αθήνας. Μαζί τους εκτίθενται φωτογραφίες από τη διαδικασία απόσπασης του υλικού από την επιφάνεια προέλευσής του. Το έργο αυτό ολοκληρώθηκε με την αποτοίχιση του πέμπτου τμήματος, ενώπιον προσκεκλημένου κοινού, και με τη μεταφορά του από την οδό Στίλπωνος στην Αίθουσα τέχνης Δεσμός, υποδεικνύοντας έτσι ότι το αστικό περιβάλλον αποτελεί χώρο πειραματισμού αλλά και την υλική και εννοιολογική προέλευση του έργου της. Η σειρά Εικόνες στην ύλη είναι σε εξέλιξη από το 1981 και περιλαμβάνει επίτοιχα έργα, εγκαταστάσεις και βίντεο, με κοινό χαρακτηριστικό την εγχάραξη αναγνωρίσιμων εικόνων μέσα σε τυχαία μοτίβα καθημερινών υλικών όπως σε μωσαϊκά πλακάκια, σε ίνες ξύλινων επιφανειών, σε στίγματα διάβρωσης και σε ξεφτισμένο χρώμα αποτοιχισμένου σοβά. Πάλι με ελάχιστες γραμμές μολυβιού, η Ρένα Παπασπύρου συμπληρώνει ό,τι χρειάζεται το μάτι, για να διευκολύνει την αναγνώριση μιας εικόνας που βρίσκεται ήδη εκεί. Με αντίστοιχο τρόπο και με τον ίδιο στόχο, η Ρένα Παπασπύρου επεξεργάζεται ψηφιακά την εικόνα της ίδιας μωσαϊκής πλάκας δαπέδου για τη βιντεοεγκατάσταση Ο πραγματικός χρόνος (1996). Όπως μαρτυρά και ο τίτλος, στο έργο αυτό αποτυπώνεται σε πραγματικό χρόνο η διαδικασία αναγνώρισης και σχεδιασμού εικόνων πάνω στις τυχαία τοποθετημένες ψηφίδες της μωσαϊκής πλάκας.
Σταμάτης Σχιζάκης, κείμενο από τον οδηγό της μόνιμης έκθεσης ENTER EMΣΤ : Συλλογή & Ιστορία, Ένας σύντομος οδηγός, 2020

Συνεχίζοντας σε αυτό τον ιστότοπο αποδέχεστε την χρήση των cookies στη συσκευή σας όπως περιγράφεται στην Σελίδα Όροι χρήσης- Πολιτική ΑπορρήτουΑποδοχή