[Σχέδιο]
1988
Σχέδιο
Μελάνι σε χαρτόνι
115 x 301 εκ.
Δωρεά του Ζάφου Ξαγοράρη, 2002
Aρ. Εισ. 431/02
Ο Παντελής Ξαγοράρης δημιούργησε έργα στο σημείο τομής της επιστήμης και της τεχνολογίας, αναζητώντας κανόνες αρμονίας και μέτρου, εμπνεόμενος από την αναδυόμενη επιστήμη της κυβερνητικής, ,αρχαίους Έλληνες μαθηματικούς, τον Ρωσικό κονστρουκτιβισμό, το Μπαουχάους και τον καλλιτεχνικό λόγο της δεκαετίας του ’30 όπως εκφράστηκε από το περιοδικό “”Το Τρίτο Μάτι””. Ήδη από τη δεκαετία του 1960, δημιούργησε έργα βασισμένα σε μαθηματικές αναλογίες εκτελεσμένα έπειτα από περίπλοκους υπολογισμούς. Αποκτώντας πρόσβαση στο Κέντρο Υπολογιστών του Αθηναϊκού Κέντρου Οικιστικής το 1971 και αργότερα στο πλαίσιο υποτροφίας στο MIT Center for Advanced Visual Studies το 1974, πολλαπλασιάζει τις δυνατότητες σχεδιασμού και την ακρίβεια της εκτέλεσης των σχεδίων του, ενώ στη συνέχεια θα προχωρήσει στην αλγοριθμική ανάλυση γεωμετρικών μετασχηματισμών με σκοπό την αριθμητικοποίηση τους και την μετέπειτα χρήση τους σε υπολογιστικά προγράμματα δημιουργίας σχεδίων. Στο έργο Κυβική Καμπύλη του 1987, πολυγωνικά σχήματα, που συγκροτούν πλέγματα διεισδύουν το ένα μέσα στο άλλο, σχηματίζοντας καμπύλες από ευθείες γραμμές. Σε αντίθεση με τη συστηματική χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών και εκτυπωτών για την παραγωγή του έργου του, στην Κυβική Καμπύλη ο Παντελής Ξαγοράρης ακολουθεί μια χειρωνακτική, κατασκευαστική μέθοδο εργασίας με τη χρήση παραδοσιακών υλικών, όπως λάδι και μολύβι. Στο μεταίχμιο επιστημονικής μεθοδολογίας και αισθητικής αναζήτησης, ο καλλιτέχνης αξιοποιώντας τις αρχές της τάξης και αρμονίας της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας οπτικοποιεί την τάξη και το μέτρο μέσα στο άπειρο και το
χαώδες