Μποτάρι
2005 - 2017
Εγκατάσταση
Εγκατάσταση in-situ
6 Bottari από παραδοσιακά κορεάτικα κλινοσκεπάσματα και μεταχειρισμένα ρούχα από την Αθήνα και το Κάσελ.
Μεταβλητές διαστάσεις
Η εγκατάσταση δωρήθηκε με αφορμή τον εγκαινιασμό του νέου κτηρίου του ΕΜΣΤ το 2017
Αρ. Εισ. 1098/17
Το μποτάρι είναι ο παραδοσιακός κορεατικός μπόγος από ύφασμα μέσα στον οποίο τυλίγουν, για να φυλάξουν ή να μεταφέρουν, άθραυστα οικιακά αντικείμενα, φαγητό ή δώρα. Συνυφασμένο με τη γυναικεία υπόσταση, συνώνυμο της εκούσιας ή ακούσιας μετακίνησης και της νομαδικότητας, το μποτάρι, αντικείμενο οικείο για την καλλιτέχνιδα τόσο λόγω της καταγωγής της όσο και εξαιτίας των συνεχών μετακινήσεων της οικογένειάς της, εισάγεται στην καλλιτεχνική πρακτική της το 1992, περίοδο που είναι φιλοξενούμενη καλλιτέχνιδα στο MoMA PS1. Η δημιουργία του μποτάρι αποτελεί ορόσημο στην καλλιτεχνική πορεία τής Κιμσούτζα καθώς συνοψίζει τις καλλιτεχνικές αναζητήσεις και τις εκφραστικές πρακτικές της, ενώ σηματοδοτεί ταυτόχρονα το οριστικό πέρασμα του έργου της στην τρίτη διάσταση. Έκτοτε, το μποτάρι επανέρχεται στο έργο της σε διαφορετικές παραλλαγές. Για τη δημιουργία των μποτάρι, η Κιμσούτζα χρησιμοποιεί παραδοσιακά κορεατικά καλύμματα κρεβατιού κεντημένα με σύμβολα γονιμότητας, μακροζωίας και ευτυχίας, και τα παραγεμίζει με μεταχειρισμένα ρούχα, που —όπως σημειώνει η ίδια— κουβαλούν τη μυρωδιά, τις αναμνήσεις, τις επιθυμίες, το πνεύμα και τη ζωή των κατόχων τους. Για την καλλιτέχνιδα, τα καλύμματα συμβολίζουν το ανθρώπινο σώμα και τον κύκλο της ανθρώπινης ζωής, τη γέννηση, τον έρωτα, τον πόνο, τον θάνατο, αφού το κρεβάτι είναι το μέρος όπου οι άνθρωποι γεννιούνται, ονειρεύονται, αναπαύονται, υποφέρουν και τελικά πεθαίνουν.
Ελένη Γανίτη, κείμενο από τον οδηγό της μόνιμης έκθεσης ENTER EMΣΤ : Συλλογή & Ιστορία, Ένας σύντομος οδηγός, 2020