Χωρίς τίτλο
2008
Το έργο εκτίθεται στη μόνιμη έκθεση
Ζωγραφική
Λάδι σε λινό
235 x 138 x 3,5 εκ.
Μέρος της Δωρεάς της Συλλογής Δ.Δασκαλόπουλου
Η Helene Appel (1976, Καρλσρούη, Γερμανία) ζωγραφίζει, όσο πιο πιστά γίνεται, αντικείμενα καθημερινά και συχνά αδιάφορα, στρέφοντας την προσοχή μας στη συνήθως παραμελημένη τους ομορφιά. Η θεματολογία της περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, κορμούς δέντρων, μακαρόνια, πετσέτες κουζίνας, κόκκους ρυζιού, άμμο, πλάκες πεζοδρομίου, κομμάτια σελοφάν, ωμό κρέας και δίχτυα ψαρέματος. Εξετάζει το αντικείμενο εκ του φυσικού, προτού επιλέξει την τεχνική που θα ακολουθήσει –ελαιογραφία, εγκαυστική, ακρυλικά– ώστε να πετύχει την υψηλότερη δυνατή ακρίβεια. Το απεικονίζει από την πάνω του όψη, τοποθετημένο σε ανεπεξέργαστο λινό καμβά, στο φυσικό του μέγεθος, το οποίο καθορίζει επίσης το μέγεθος του τελάρου. Η επιλογή της να προσαρμόζεται με ευελιξία στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του εκάστοτε αντικειμένου είναι το κύριο στοιχείο που τη διαχωρίζει από τη μακρόχρονη εικαστική παράδοση των νεκρών φύσεων. Η αποστασιοποιημένη ζωγραφική της Appel καθιστά το συνηθισμένο ασυνήθιστο και το καθημερινό άξιο παρατήρησης. Προκαλεί, τέλος, σκέψεις γύρω από τον ρόλο και το νόημα της παραστατικής ζωγραφικής σήμερα.
Στο Άτιτλο (2008), η Appel απεικονίζει υπολείμματα από ταινίες συσκευασίας σε φυσικό μέγεθος, στραβά κολλημένες πάνω σε λινό καμβά. Από μακριά μοιάζουν αληθινές, καθώς όμως πλησιάζει κανείς, εντυπωσιάζεται από τη δεξιοτεχνία της ζωγράφου να δημιουργεί την τρισδιάστατη αίσθηση μέσω της απόδοσης των πτυχών, των σκιών και της στιλπνότητας του πλαστικού. Η επιλογή της ζωγράφου να επικεντρωθεί σε ένα μόνο αντικείμενο ακυρώνει την όποια αναφορά στην κληρονομιά των φλύαρων και υπερφορτωμένων νεκρών φύσεων του παρελθόντος. Αντίθετα, η Appel ισορροπεί μεταξύ ρεαλισμού, γλυπτικής και αφαίρεσης. Όσο καλύτερα παρατηρεί κανείς αυτό το σιωπηλό έργο, τόσο εντονότερα βυθίζεται στη μυστηριώδη υλική πραγματικότητα των ταπεινών ταινιών συσκευασίας και στους συνειρμούς που αυτή προκαλεί.
Η Helene Appel γεννήθηκε το 1976 στην Καρλσρούη. Ζει και εργάζεται στο Βερολίνο. Σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Καλών Τεχνών του Αμβούργου και στο Royal College of Art του Λονδίνου. Έλαβε τη διακεκριμένη υποτροφία Goslar Kaiserring το 2011 και τη διετή υποτροφία Dorothea Erxleben του Πανεπιστημίου Τέχνης του Braunschweig το 2019. Τα έργα της έχουν παρουσιαστεί σε ατομικές εκθέσεις σε διάφορους χώρους (ενδεικτικά): Drawing Room, Αμβούργο (2023), Galerie Rüdiger Schöttle, Μόναχο (2020), The Approach, Λονδίνο (2019), James Cohan Gallery, Νέα Υόρκη (2014).