Όχι, η ασθένεια δεν είναι ούτε δω ούτε κει
1976-1999
Το έργο εκτίθεται στη μόνιμη έκθεση
Φωτογραφία
Φωτογραφική εγκατάσταση
15 ψηφιακές εκτυπώσεις
42 x 32 εκ. έκαστη
Έκδοση 4/7
Αγορά με χρηματοδότηση Ελλήνων Συλλεκτών, 2005
Αρ. Εισ. 543/05
Με σημείο εκκίνησης το ερώτημα «πώς μπορεί να γράψει κανείς την ιστορία των εμφυλίων πολέμων στο Λίβανο», η πρακτική του Λιβανέζου καλλιτέχνη Ουαλίντ Ράαντ θέτει στο επίκεντρο τη λειτουργία των υποκειμενικών αφηγήσεων και των προσωπικών καταγραφών ως μηχανισμούς κατασκευής και αμφισβήτησης των κοινών τόπων της ιστορικής αφήγησης και της αναπαράστασης. Κύριο όχημα για την αναζήτηση αυτή αποτέλεσε η Ομάδα Άτλας, ένα καλλιτεχνικό πρότζεκτ (1989–2004), το οποίο πήρε τη μορφή ενός πλασματικού ερευνητικού ιδρύματος με έδρα τη Βηρυτό και τη Νέα Υόρκη, και είχε ως βασική αποστολή την έρευνα και την τεκμηρίωση της πρόσφατης ιστορίας του Λιβάνου, και ειδικότερα των εμφυλίων πολέμων (1975–1991). Στο πλαίσιο αυτό, τα φωτογραφικά ντοκουμέντα που αποτέλεσαν τη βάση για τη δημιουργία των ψηφιακών εκτυπώσεων με τίτλο No, Illness is neither here nor there [Όχι, η ασθένεια δεν είναι ούτε δω ούτε κει] προέρχονται από το αρχείο του Λιβανέζου Dr. Fadl Fakhouri, ο οποίος εμφανίζεται ως ο βασικότερος ιστορικός του εμφυλίου πολέμου στο Λίβανο. Ο Dr. Fakhouri, ως ερασιτέχνης φωτογράφος, έχει φωτογραφίσει πλήθος επαγγελματικές επιγραφές γιατρών στη Βηρυτό, στα αραβικά και στα γαλλικά, κατά τα έτη 1976–1978. Μέσα από την αυθαίρετη απόπειρα καταγραφής και ταξινόμησης των επαγγελμάτων που βρίσκονταν σε άνθιση την εποχή του πολέμου, αποκαλύπτονται πτυχές της καθημερινότητας της ζωής στη Βηρυτό, υπενθυμίζοντας ότι η παρουσία του «τραύματος» και της πιθανής επούλωσής του μπορεί να πάρει ποικίλες μορφές.
Τίνα Πανδή, κείμενο από τον οδηγό της μόνιμης έκθεσης ENTER EMΣΤ : Συλλογή & Ιστορία, Ένας σύντομος οδηγός, 2020