Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Συλβια Πλαθ: Το χαμενο ημερολογιο

Νινα Παπακωνσταντινου

Σύλβια Πλαθ: Το χαμένο ημερολόγιο

2008

Το έργο εκτίθεται στη μόνιμη έκθεση

Σχέδιο

Xαρτί, µαύρη κλωστή
21 x 500 εκ.
Αγορά, 2008
Aρ. Εισ. 609/08

Για περισσότερο από δύο δεκαετίες, η καλλιτεχνική πρακτική της Νίνας Παπακωνσταντίνου διαμορφώνεται από την ίδια την ύλη της γλώσσας, μέσα από τη συνεχή αναζήτηση των σχέσεων εικόνας και κειμένου, γραφής και ίχνους. Με σπουδές φιλολογίας και σχεδίου, η καλλιτέχνιδα οικειοποιείται ένα πλήθος κειμένων της αρχαίας και σύγχρονης γραμματείας, τα οποία υποβάλλει σε μια συνεχή διαδικασία «μετάφρασης»: από την κοπιώδη αντιγραφή τους έως την ψηφιακή ή μηχανική αναπαραγωγή τους. Το έργο Σύλβια Πλαθ: Το χαμένο ημερολόγιο εντάσσεται σε μια σειρά έργων, τα οποία εστιάζουν στην ημερολογιακή πρακτική ως έκφραση της εσωτερικής ανάγκης για εξομολόγηση αλλά και ως διάσωση της προσωπικής μνήμης μέσω της πράξης της γραφής. Το έργο εκκινεί από την ιστορία των ημερολογίων των τελευταίων ημερών της ποιήτριας, τα οποία εξαφάνισε και κατέστρεψε ο σύζυγός της, ο ποιητής Τεντ Χιουζ, μετά την αυτοκτονία της το 1963. Η Παπακωνσταντίνου αντιγράφει με στιλό χωρίς μελάνι αποσπάσματα από τα δημοσιευμένα ημερολόγια της Σύλβιας Πλαθ στις δύο πλευρές μιας σειράς λευκών σελίδων, έτσι ώστε να δημιουργηθεί πάνω στην επιφάνειά τους μόνο το ανάγλυφο αποτύπωμα του κειμένου. Τα ίχνη της γραφής συνθέτουν έναν δυσανάγνωστο γλωσσικό κώδικα υποβάλλοντας την ιδέα μιας προσωπικής καταγραφής, της οποίας το πάθος και η ένταση εξαφανίσθηκαν στον χρόνο. Σε μια απόπειρα ανασύνθεσης του χαμένου ημερολογίου, η καλλιτέχνιδα ράβει με μαύρη κλωστή τις σελίδες του ημερολογίου, αποκαθιστώντας τη χρονική και αφηγηματική ενότητα του κειμένου.
Τίνα Πανδή, κείμενο από τον οδηγό της μόνιμης έκθεσης ENTER EMΣΤ : Συλλογή & Ιστορία, Ένας σύντομος οδηγός, 2020

Συνεχίζοντας σε αυτό τον ιστότοπο αποδέχεστε την χρήση των cookies στη συσκευή σας όπως περιγράφεται στην Σελίδα Όροι χρήσης- Πολιτική ΑπορρήτουΑποδοχή