Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Φριζα

Χρονης Μποτσογλου

Φρίζα

1972

Το έργο εκτίθεται στη μόνιμη έκθεση

Ζωγραφική

18πτυχο
Τέμπερα και ακρυλικό
65 x 900 εκ.
Δωρεά του καλλιτέχνη, 2010
Αρ. Εισ. 690/10

Από τα τέλη της δεκαετίας του ’60 αναδύεται στο ελληνικό καλλιτεχνικό γίγνεσθαι μια κριτικού χαρακτήρα αναπαράσταση, η οποία θέτει στο επίκεντρο την κοινωνική λειτουργία του έργου τέχνης στον σύγχρονο πολιτισμό της μαζικής κουλτούρας και της εμπορευματοποίησης που εξαπλωνόταν στην Ελλάδα. Η κατεύθυνση αυτή βρίσκει την πιο συστηματική έκφρασή της στη σύσταση και τη δραστηριότητα της ομάδας των «Νέων Ελλήνων ρεαλιστών» (1971–1973,) με μέλη: τον Γιάννη Βαλαβανίδη, την Κλεοπάτρα Δίγκα, τον Κυριάκο Κατζουράκη, τον Χρόνη Μπότσογλου και τον Γιάννη Ψυχοπαίδη. Από τα σημαντικότερα έργα της τάσης του «κριτικού ρεαλισμού» είναι το πολύπτυχο έργο Φρίζα του Χρόνη Μπότσογλου, που παρουσιάζεται το 1972 στην έκθεση Πέντε Έλληνες Ρεαλιστές στο Εργαστήριο Σύγχρονης Τέχνης του Ινστιτούτου Γκαίτε στην Αθήνα. Τα δεκαοκτώ επιμέρους τμήματα της Φρίζας δημιουργούν μια διαδοχή αφηγηματικών επεισοδίων που παραπέμπουν σε κινηματογραφικά καρέ και σε εικονογραφημένες ιστορίες. Η Φρίζα αναδεικνύεται σε μια αντιφατική προσωπογραφία της κατακερματισμένης σύγχρονης πραγματικότητας, μέσα από τη μίξη προσωπικών και συλλογικών αφηγήσεων, όπως αυτές αναδύονται στη δεκαετία του ’70: ο κόσμος του θεάματος, η αστυνομοκρατία το ποδόσφαιρο, ο τύπος, ο καταναλωτισμός, η καθημερινή βία συμπλέκονται με την αυτοβιογραφική αφήγηση. Ο καλλιτέχνης υιοθετεί κριτική στάση απέναντι στην κυρίαρχη ιδεολογία της μαζικής κουλτούρας και στην επίδρασή της στη διαμόρφωση ατομικών και συλλογικών ταυτοτήτων, διερωτώμενος ταυτόχρονα για τον ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η ζωγραφική στον σύγχρονο πολιτισμό της εικόνας.
Τίνα Πανδή, κείμενο από τον οδηγό της μόνιμης έκθεσης ENTER EMΣΤ : Συλλογή & Ιστορία, Ένας σύντομος οδηγός, 2020

Συνεχίζοντας σε αυτό τον ιστότοπο αποδέχεστε την χρήση των cookies στη συσκευή σας όπως περιγράφεται στην Σελίδα Όροι χρήσης- Πολιτική ΑπορρήτουΑποδοχή