Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Το πορτραιτο του P.P. Pasolini

Ηλιας Παπαηλιακης

Το πορτραίτο του P.P. Pasolini

2015

Το έργο εκτίθεται στη μόνιμη έκθεση

Ζωγραφική

Χρώματα λαδιού σε καμβά
45 x 38 εκ.
Δωρεά του Θεμιστοκλή Ραγιά και του Γιάννη Χαρτοδιπλωμένου, 2017
Αρ. Εισ. 1076/17

Ο Ηλίας Παπαηλιάκης, καλλιτέχνης με ιδιαίτερο εικαστικό ιδίωμα, συνηθίζει να χρησιμοποιεί τη ζωγραφική εικόνα ως σύμβολο. Στο Το πορτραίτο του P.P. Pasolini, μέσα από την αναφορά στον θάνατο του σπουδαίου δημιουργού και διανοητή, ο Παπαηλιάκης μιλάει για την ελευθερία της έκφρασης και του αυτοπροσδιορισμού, καθώς και για την τόλμη να υπερασπίζεται κανείς τις θέσεις του. Ο Παζολίνι, πολυδιάστατη και αντιφατική προσωπικότητα, σημάδεψε με το έργο και τις απόψεις του τον παγκόσμιο κινηματογράφο και την ευρωπαϊκή διανόηση. Αντιφασίστας, μαρξιστής, ομοφυλόφιλος, θεωρήθηκε προκλητικός και ακραίος, και συχνά επικρίθηκε. Δολοφονήθηκε βίαια το 1975, λίγο μετά την ολοκλήρωση της περίφημης και αμφιλεγόμενης ταινίας του Σαλό ή 120 μέρες στα Σόδομα, στην οποία πραγματευόταν τη φύση του φασισμού. Ο θάνατός του θεωρήθηκε από πολλούς πολιτική δολοφονία, ωστόσο καταδικάστηκε ως ένοχος —έπειτα από ομολογία του— ο Πίνο Πελόζι, ένας, 17χρονος τότε, εκπορνευόμενος νεαρός. Τριάντα χρόνια αργότερα, ο Πελόζι απέσυρε την ομολογία του, δηλώνοντας πως είχε δεχθεί απειλές κατά της ζωής και της οικογένειάς του. Οι φωτογραφίες του νεκρού Παζολίνι στον τόπο της δολοφονίας, όπως δόθηκαν στη δημοσιότητα από την ιταλική αστυνομία και δημοσιεύτηκαν στις εφημερίδες της εποχής, αποτέλεσαν το έναυσμα για τη δημιουργία του έργου, το οποίο ο ίδιος ο καλλιτέχνης έχει χαρακτηρίσει ως φόρο τιμής σε έναν προσωπικό του ήρωα.
Ελένη Γανίτη, κείμενο από τον οδηγό της μόνιμης έκθεσης ENTER EMΣΤ : Συλλογή & Ιστορία, Ένας σύντομος οδηγός, 2020

Συνεχίζοντας σε αυτό τον ιστότοπο αποδέχεστε την χρήση των cookies στη συσκευή σας όπως περιγράφεται στην Σελίδα Όροι χρήσης- Πολιτική ΑπορρήτουΑποδοχή