Εβραικός εναγκαλισμός
1991-2005
Το έργο εκτίθεται στη μόνιμη έκθεση
Εγκατάσταση
Εγκατάσταση
Ξύλο, καθρέφτης, σίδερο
525 x 525 x 275 εκ.
Δωρεά του καλλιτέχνη με χρηματοδότηση της παραγωγής του υλικού φορέα από το ΄Ιδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου
Αρ. Εισ. 546/05
Στο Hebraic Embrance ο Σαμαράς επαναχρησιμοποιεί τον καθρέφτη, ένα από τα εμβληματικά στοιχεία της εικαστικής του γλώσσας, για να κατασκευάσει μια παραλλαγή των γνώριμων κυβόσχημων χώρων, τους οποίους ξεκίνησε τη δεκαετία του ’60 με τη σειρά των Rooms και Mirror Rooms. Στην εγκατάσταση αυτή από ξύλο, σίδερο και επένδυση από καθρέφτες, δημιουργεί, σε αντίθεση με παλαιότερα κλειστοφοβικά δωμάτια, μια σταυρική δομή, έναν ανοιχτό σαν αγκαλιά κύβο, όπου στο εσωτερικό του και γύρω του ο θεατής έχει τη δυνατότητα να περιπλανηθεί και να μεταφερθεί, χάρη στις ανακλαστικές ιδιότητες του καθρέφτη, σε μια μαγική και παράδοξη πραγματικότητα. Γοητευμένος, ήδη από το 1968, από τα σενάρια επιστημονικής φαντασίας με τα μεταλλαγμένα ή παραμορφωμένα όντα, ο Σαμαράς άρχισε να ανιχνεύει με διάφορους τρόπους την ιδέα της αναπαράστασης και της μεταμόρφωσης, καταρχάς του ίδιου του εαυτού του αλλά και της ανθρώπινης μορφής γενικότερα. Έτσι, σε όλη του την καλλιτεχνική διαδρομή δεν σταμάτησε να δημιουργεί παραλλαγές από δωμάτια/περιβάλλοντα με καθρέφτες, μέσα στα οποία παράγονται ατέλειωτες εικόνες από πολλαπλασιασμένες και παραμορφωμένες μορφές.
Ανίνα Βαλκανά, κείμενο από τον οδηγό της μόνιμης έκθεσης ENTER EMΣΤ : Συλλογή & Ιστορία, Ένας σύντομος οδηγός, 2020