Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Play it Emin. Walking along the Russian Monument at Ayastefanos

Ελενη Καμμα

Play it Emin. Walking along the Russian Monument at Ayastefanos

2014

Το έργο εκτίθεται στη μόνιμη έκθεση

Οπτικοακουστικά Μέσα

Βιντεοεγκατάσταση

Προβολή δυο καναλιών ψηφιακού βίντεο υψηλής ανάλυσης
Έγχρωμο, με ήχο
Διάρκεια 14’ 19’’
Δωρεά της καλλιτέχνιδας, 2017
Αρ. Εισ. 1092/17

Η Ελένη Καμμά (1973, Αθήνα) χρησιμοποιεί στην καλλιτεχνική της δημιουργία ποικίλα μέσα, όπως σχέδια, κείμενα, αντικείμενα, φιλμ και περφόρμανς, για να προσεγγίσει με παιγνιώδη τρόπο σοβαρά και περίπλοκα ζητήματα της σύγχρονης πραγματικότητας. Στη σειρά έργων με τίτλο Oh, for some amusement! η Καμμά, μέσω της υιοθέτησης των πρακτικών και της μεθοδολογίας του θεάτρου και του κινηματογράφου καθώς και της χρήσης κειμένων, συγκεντρώνει αφηγήσεις από χώρες που αποτελούσαν στο παρελθόν μέρος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Παρατηρεί την περιθωριοποίηση των ανατολίτικων μορφών συμμετοχικού θεάματος, όπως του θεάτρου σκιών, που ενθάρρυναν, συνήθως με σατιρικό τρόπο, τη δημιουργία διαπολιτισμικών δεσμών. Στη θέση τους βλέπει τη σαρωτική κυριαρχία του κινηματογράφου –τουρκικού, ελληνικού, αιγυπτιακού– ως μαζικού μέσου διασκέδασης και μηχανισμού κατασκευής εθνικών ταυτοτήτων και διακρατικών εντάσεων. Η Καμμά καταφέρνει να κάνει ορατή αυτήν την ιστορική αλλαγή των συνθηκών θέασης και των συνεπειών τους στο κοινό πάνω σε ζητήματα πολιτικά, πολιτισμικά και κοινωνικά.

Η βιντεοεγκατάσταση Play it, Emin: Walking along the Russian Monument at Ayastefanos, που ανήκει στη σειρά έργων Oh, for some amusement!, έχει ως αφετηρία ένα ιστορικό γεγονός που ταυτόχρονα σηματοδότησε την έναρξη του εθνικού κινηματογράφου στην Τουρκία: την κατεδάφιση του ρωσικού μνημείου πεσόντων –από προηγούμενο πόλεμο– στην Κωνσταντινούπολη, με την έναρξη του πολέμου μεταξύ της Οθωμανικής και της Ρωσικής Αυτοκρατορίας το 1914. Δυστυχώς, η πρώτη αυτή κινηματογραφική καταγραφή χάθηκε. Η καλλιτέχνιδα προσκάλεσε λοιπόν τον καραγκιοζοπαίκτη Emin Senyer να αναπαραστήσει την κατεδάφιση, έχοντας ως πηγές τρεις φωτογραφίες, το ημερολόγιο του υπολοχαγού που συντόνισε τη διαδικασία και τις σχετικές ανακοινώσεις στον Τύπο της εποχής. Στην αριστερή οθόνη παρουσιάζεται η σύγχρονη εικόνα της τοποθεσίας όπου βρισκόταν το μνημείο, ενώ στη δεξιά οθόνη βλέπουμε τον Emin Senyer εν ώρα εργασίας. Η Καμμά οικειοποιείται τα εργαλεία της παλιάς τέχνης του θεάτρου σκιών, θίγοντας με διασκεδαστικό τρόπο σοβαρά ζητήματα της ιστορίας και του πολιτισμού του ευρύτερου γεωπολιτικού μας χώρου.

Η Ελένη Καμμά γεννήθηκε το 1973 στην Αθήνα. Ζει και εργάζεται στις Βρυξέλλες και το Μάαστριχτ. Είναι καλλιτέχνιδα και ερευνήτρια και διαθέτει διδακτορικό τίτλο από την Ακαδημία Δημιουργικών και Παραστατικών Τεχνών του Πανεπιστημίου του Λέιντεν. Έχει παρουσιάσει τη δουλειά της σε ατομικές εκθέσεις (επιλογή): Casting Call, Kunsthal Gent, Γάνδη (2023), Casting Call: The Collector of Proverbs, The Animal, The Fool, The Selfie-Junkie, The Innocent, The Child, The Drunk, The..., WEST, Χάγη (2021), Casting Call: So, You Think About Abstraction the Last Minutes Before You Die?, SPACE, Λιέγη (2021), Casting Call: The Selfie-Junkie, The Fool, The Animal, The Glossary, The Angry, The Collector of Proverbs, and so on, Βασιλική Ακαδημία Καλών Τεχνών, Βρυξέλλες (2018), Oh, for some more Amusement!, Netwerk, Άαλστ (2015), P Like Politics, P Like Parrots, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θεσσαλονίκη (2013).

Συνεχίζοντας σε αυτό τον ιστότοπο αποδέχεστε την χρήση των cookies στη συσκευή σας όπως περιγράφεται στην Σελίδα Όροι χρήσης- Πολιτική ΑπορρήτουΑποδοχή