The Little Girl
2001
Το έργο εκτίθεται στη μόνιμη έκθεση
Ζωγραφική
Aκρυλικό και κέντημα σε καμβά
132,5 × 127 × 4 εκ.
Μέρος της Δωρεάς της Συλλογής Δ.Δασκαλόπουλου
Η Ghada Amer (1963, Κάιρο, Αίγυπτος) αποτελεί παράδειγμα καλλιτέχνιδας που αναδύθηκε στη διαπολιτισμική συνθήκη της δεκαετίας του 1990, όταν άρχισαν να έρχονται στο προσκήνιο περιθωριοποιημένες μη δυτικές αφηγήσεις και καλλιτέχνες που δεν προερχόντουσαν από τα δυτικά μητροπολιτικά κέντρα. Η Amer διαμόρφωσε τη δική της ζωγραφική γλώσσα, όπου το χρώμα και το πινέλο αντικαθίστανται από τη βελόνα και την κλωστή. Η στροφή στο κέντημα, ως κατεξοχήν γυναικεία χειρωνακτική πρακτική, στοχεύει στη διαφοροποίηση από την παράδοση του ανδροκρατούμενου μέσου της ζωγραφικής με πινέλο. Ήδη από τη δεκαετία του 1970, παραδοσιακές γυναικείες πρακτικές μετατράπηκαν από τα χέρια καλλιτέχνιδων όπως η Miriam Schapiro και η Judy Chicago σε εργαλεία χειραφέτησης. Όπως σημειώνει η Amer: «Απαρνήθηκα την κυρίαρχη τέχνη –ή ήρθα και σε αντίθεση με αυτήν– αντικαθιστώντας την με ένα παραδοσιακό γυναικείο μέσο, για να βεβαιωθώ ότι η αναπαράσταση προερχόταν από τη γυναικεία οπτική». Το κέντημα γίνεται εργαλείο υπονόμευσης και αμφισβήτησης έμφυλων στερεοτύπων μέσα από μια απόπειρα αποκατάστασης της ορατότητας αποκλεισμένων ατόμων από κυρίαρχες αφηγήσεις και αποσιωπήσεις στην Ιστορία της Τέχνης.
Το έργο The Little Girl (2001) της Ghada Amer ανήκει σε ένα ευρύ σώμα συνθέσεων, όπου οι αναπαριστώμενες γυναίκες βασίζονται σε φωτογραφίες προερχόμενες από πορνογραφικό υλικό. Η Amer απομονώνει τις γυναικείες μορφές, αφαιρώντας τους άνδρες και παρουσιάζοντάς τες σε σκηνές σεξουαλικής διέγερσης. Στη συνέχεια, δημιουργεί σχέδια αποτυπώνοντας μόνο τα περιγράμματά τους με κλωστή. Μέσα από την επανάληψη και τη διαστρωμάτωσή τους, οι εικόνες αυτές παίρνουν τον χαρακτήρα ενός εικονογραφικού μοτίβου που αναπτύσσεται σε όλο τον καμβά, έτσι ώστε οι λεπτομέρειες να καθίστανται δυσδιάκριτες. Το έργο αποτελεί προϊόν διπλής οικειοποίησης: από τη μια του μέσου του κεντήματος και από την άλλη μιας ερωτικής εικονογραφίας που απευθύνεται στην ικανοποίηση ενός κατά βάση ανδρικού βλέμματος. Ανεξάρτητα από την πηγή άντλησης του υλικού της –περιοδικά μόδας, πορνογραφία, παιδικά παραμύθια, το Κοράνι και μεσαιωνικά αραβικά χειρόγραφα– τα έργα της Amer επιχειρούν την κριτική αμφισβήτηση ιεραρχιών και στερεοτυπικών απεικονίσεων της γυναίκας, όπου η έκφραση της επιθυμίας λειτουργεί ως μέσο ενδυνάμωσης.
Η Ghada Amer γεννήθηκε στο Κάιρο, ενώ ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη. Έχει συμμετάσχει σε εκθέσεις σε διακεκριμένα μουσεία και οργανισμούς όπως το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, η Μπιενάλε Whitney του Whitney Museum of American Art, Nέα Υόρκη, η Μπιενάλε της Βενετίας, το Brooklyn Museum, Nέα Υόρκη, το Smithsonian National Museum of African Art στην Ουάσιγκτον, το Centre Georges Pompidou στο Παρίσι, το Garage στη Μόσχα κ.ά. Έργα της βρίσκονται σε πολλές σημαντικές συλλογές όπως του Art Institute of Chicago, Σικάγο, του Brooklyn Museum, Νέα Υόρκη, του Centre Georges Pompidou, Παρίσι, του Museo Jumex στην Πόλη του Μεξικού, του Crystal Bridges Museum of Art στο Αρκάνσας, του Guggenheim Abu Dhabi, του Museum of Arts and Design στη Νέα Υόρκη και του Leeum, Samsung Museum στη Σεούλ, μεταξύ άλλων. Το 2022, η ατομική έκθεση Ghada Amer: A Woman's Voice is Revolution διοργανώθηκε από το Mucem (Μουσείο Ευρωπαϊκών και Μεσογειακών Πολιτισμών) σε συνεργασία με τα Μουσεία της Μασσαλίας-Centre de la Vieille Charité και το Frac Provence-Alpes-Côte d'Azur στη Γαλλία, σηματοδοτώντας την πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση της δουλειάς της στη Γαλλία. Το 1997, της απονεμήθηκε η υποτροφία του Ιδρύματος Pollock-Krasner και, το 1999, το βραβείο UNESCO στην Μπιενάλε της Βενετίας.